Real-time indsigter til salgsteamet: Marketing er ikke noget værd uden salg. Og uden salg, ingen forretning. Det er derfor klogt at sammentænke disse to afdelinger på en nyskabende måde. Og dette fordi, det tætte sammenarbejde er til fordel for begge teams. Og hvorfor ikke lade Marketing Automation hjælpe dig til at muliggøre og optimere denne sammentænkning? Det er ikke kun marketingafdelingen som drager fordele af Marketing Automation. Det gør salgsafdelingen bestemt også.
Kort fortalt består det nyskabende i at skabe personliggjorte, relevante og aktuelle kundeoplevelser med og via data: Marketingafdelingen finder data punkter, som siger noget om, hvor leadet er her og nu og bruger automatiseringsteknologi til at komme med det rigtige budskab – på det rigtige tidspunkt, som passer lige netop til den enkelte lead. På den måde bliver databehandling til kundepleje.
Al det data som marketingafdelingen indsamler og behandler, kan videreføres til salg, som kan bruge det til lead management. På baggrund af datapunkterne kan salg nemlig på forhånd vide, hvem det enkelte lead er, hvor langt de er i deres kunderejse, og hvad de interesserer sig for. Ud fra disse data kan salg konkludere, om leadet er salgskvalificeret eller om leadet ”kun” er marketingkvalificeret og derfor har behov for at varmes mere op.
Men hvordan holder man styr på, om et lead er varmt nok? Svaret er lead scoring.
Med lead scoring kan man automatisk tildele leadet point ud fra deres færden på hjemmesiden, håndtering af e-mail mv. Når leadet er købsparat, så får salg en notifikation og kan nu tage kontakt til leadet. Det kan være en rigtig god idé at kigge på, hvornår et lead er købsklart og kan overdrages fra marketing til salg. Du kan læse mere om lead scoring her.
Langt de fleste Marketing Automation systemer tillader integrationer med CRM-systemer, ERP-systemer mv. Integrerede CRM-systemer kan være med til at sætte skub i processen ved at salg får direkte besked, når et lead er købsparat. Sælgerne skal her gøre det til en god vane at opdatere CRM med den viden, der opnås i dialogen med kunderne. Al den synergi som sammenspillet mellem marketing og salg kan udløse med den viden er nemlig nøglen til være relevante for modtageren på kort og langt sigt.
Og vi bliver nødt til at sige det igen: En alignement mellem marketing og salg er afgørende for, at ovenstående kan lykkes. Vores erfaring er, at afdelingerne finder det tætte samarbejde meningsgivende, værdiskabende, enklere. Og simpelthen sjovere. Salg kompletterer marketing med de nødvendige ingredienser og omvendt – og meningen med målet vil blive tydeligt for begge:
At skabe et salg.