Hvorfor er velkomstflowet det vigtigste flow?
Fordi førstehåndsindtrykket er, som du ved, altafgørende.
Med et velkomst e-mail flow har du fantastisk mulighed for at fremhæve dit brand, dine værdier og din viden. Det er her dine kunder eller subscribers er allermest modtagelige for dine budskaber, og det skal du udnytte. Lykkes du ikke med at imponere dine nye subscribers i velkomstflowet, vil det påvirke performance af dine andre flows i negativ retning.
8 ud af 10 kunder, der tilmelder sig et nyhedsbrev forventer en velkomstmail, og serien indbringer op til 3 gange højere salgstal end andre flows.
I denne artikel kommer du til at lære, hvordan du opbygger et effektivt velkomstflow, der både giver et godt førstehåndsindtryk og genererer mere omsætning.
Hvad skal du have på plads inden?
Før du kaster dig ud i et velkomstflow, skal du have fundamentet på plads. Du skal sikre dig, at dine marketingskanaler er integreret med dit Marketing Automation-system, da du ellers ikke får mulighed for at arbejde med data i realtime. Ved at indhente data og samle det ét sted får du mulighed for at trigger velkomstflowet, hver gang en ny bruger skriver sig op til dit nyhedsbrev uanset, hvilken kanal vedkommende har tilmeldt sig på.
Tracking er et andet vigtigt aspekt, du skal have på plads, hvis du ønsker at personalisere og tilpasse din kommunikation til brugeren. Men før at du har data tilgængelig og kan tracke besøgende på din hjemmeside, skal du have installeret scripts, der giver dig mulighed for at monitorere, hvilke sider dine brugere har besøgt. Når disse er installeret, begynder Marketing Automation-systemet at indsamle adfærdsdata, der kommer fra personens interaktion med dit website. Denne information kan du bruge til at målrette din kommunikation og sende det rigtige indhold ud til den rigtige modtager på det helt rigtige tidspunkt.
Hvis du ønsker at arbejde med intelligent personalisering og give dine brugere den bedste oplevelse, så er det altså nødvendigt, at du integrerer dine systemer og indhenter data i realtime. De fleste CMS-systemer såsom WordPress, Shopify, Magento, WooCommerce, BigCommerce, Presta Shop m.v. kan nemt integreres med de fleste Marketing Automation-systemer såsom Klaviyo, ActiveCampaign, HubSpot, Pardot, MailChimp, Omnisend m.v.
Har du endnu ikke et Marketing Automation setup, kan du læse mere om, hvordan du kommer i gang lige her: ”Sådan kommer du i gang med Marketing Automation”.
Sådan opsætter du det perfekte velkomstflow
Et godt velkomstflow får dine brugere til at engagere sig med din webshop. Det er her, du som virksomhed får mulighed for at vise din taknemmelighed for, at kunden har meldt sig ind i jeres klub. Det er her, du kan starte med at knytte et stærkt bånd mellem jer. Det er derfor vigtigt, at kunden føler sig inviteret ind i det nye univers af spændende inspirerende mails med storytelling, fordele, tips, nyheder mv.
Du kan anvende flere forskellige taktikker til at engagere dine modtagere. Her er et par eksempler:
- Rabatkoder/konkurrencer
- Personalisering/segmentering
- Præsentation af USP’er
- Inspirerende content
Når du skal udarbejde et velkomstflow, er det vigtigt, at du opbygger det ud fra dit mål. Hvad skal modtageren gøre for, at du kan sige, at dit flow var en succes?
Det du beslutter dig for at kommunikere i dit velkomstflow skal afspejle den handling, du ønsker, dine nye kontakter skal foretage inden, dit flow er afsluttet. Du skal opbygge dit e-mail flow strategisk, så du leder modtageren henimod dit endelige mål, som eksempelvis kan være, at modtageren tilmelder sig et event eller besøger din produktside for at se, hvad I har at tilbyde.
Når du opbygger dit indhold, så husk at kommunikere med en rød tråd og genkendelighed på tværs af medier og platforme, så det afspejler dit brand, men også passer til modtagerne på det lokale marked.
Vi anbefaler, at du opbygger dit e-mail flow med omkring fem e-mails, alt efter mål og behov. Du kan lave flere velkomstflows, hvis du arbejder med forskellige målgrupper. Det kan godt lyde af meget, men disse e-mails kan sagtens køre henover +30 dage. Hvis du bliver skræmt af antallet, så start med tre og byg videre derfra.
Det bliver mere svært at give et klart svar på, hvor hyppigt du skal sende disse e-mails i velkomstflowet. Det afhænger af din virksomhed og dine kunder. Den bedste anbefaling vi kan give dig her er, at du tester dig frem og ser, hvad der fungerer for dit brand og din målgruppe.
En god tommelfingerregel er, at du sender de to første e-mails relativt hurtigt efter, at din subscriber har tilmeldt sig, da de har udvist interesse for dit brand og er derfor mere modtagelige for dine budskaber. Derefter kan du forlænge tidsrummet og sende e-mails med en uges mellemrum, så du undgår at spamme brugeren, men stadigvæk bevarer opmærksomheden og forbliver top of mind.
Et velkomstflow kunne fx laves på følgende måde:
Mail #1
Det er vigtigt, at du smeder, mens jernet er varmt. Lige så snart en subscriber har tilmeldt sig dit nyhedsbrev, anbefaler vi, at du byder modtageren velkommen med det samme. Undersøgelser viser at 71% af dem, der tilmelder sig et nyhedsbrev, forventer en velkomstmail lige efter.
Har du lovet en rabatkode, så er det især vigtigt, at du trigger den første e-mail lige efter tilmeldingen. Modtageren skal helst ikke vente forgæves, hvis vedkommende har tilmeldt sig på grund rabatkoden og browser rundt på hjemmesiden og er købsklar.
Hos khaki oplever vi, at nye leads/tilmeldte er mest engageret inden for de første 48 timer.
Mail #2
Et godt sted at starte med velkomstflowet er, at du bruger det til at indsamle flere oplysninger fra dine subscribers, så du kan blive klogere på dem. Det er her, du kan begynde at spørge ind til modtagerens køn eller deres interesser og se på deres adfærd. Hvis du gerne vil have succes med din e-mail marketing, så skal du sikre dig, at du indsamler så meget data som muligt, så dine fremtidige kampagner kan bygges op omkring ambitionen om at levere personligt content på alle trin i kunderejsen. Hos khaki ser vi en højere konverteringsrate på personaliserede e-mails end ikke-personaliserede e-mails. Personaliserede e-mails har 6 gange højere konverteringsfrekvens end dem, der ikke er personaliserede.
Lad os antage at du er en bilforhandler. Du sælger både SUV’er, små bybiler, elbiler og store familiebiler. Du har bedt modtageren om at tage stilling til, hvilken type bil vedkommende gerne vil høre mere om. Du finder ud af, at brugeren kun interesser sig for elbiler – så er der ingen behov for, at du sender content omkring SUV’er, små bybiler eller store familiebiler. Overordnet set samler du dine modtagere i grupper på baggrund af data. Og når du har grupperne, kan du enten inkludere eller ekskludere dem fra dine budskaber.
Med andre ord forbedrer du dine e-mails og din kunderelation ved at målrette budskaber, der matcher modtagerens interesser.
Mail #3
Brug velkomsten til at præsentere dine UPS’er, dine værdier og perspektiver – onboarding til din forretning – en introduktion til din virksomhed. Fortæl om dit brand, din story og dine produkter.
Formålet ved tredje mail er, at du informerer og uddanner dine subscribers yderligere. Det er her, du introducerer vedkommende til din virksomhed med henblik på at skabe et incitament, der fremkalder en bestemt adfærd, og kan skubbe den enkelte i den rigtige retning. Det er her, du skaber værdi for modtageren ved at holde, hvad du lover.
Mail #4
Formålet med fjerde mail er at give modtageren uventet værdi, hvor du opbygger den vedkommendes tillid. Det kan eksempelvis være testimonials, som social proof, hvor du viser dine produkter på andre. Den vigtigste form for reklame er og bliver anbefalinger fra personer, som vi kender. Vi stoler nemlig på folk, vi kender. Med denne mail begynder du at opbygge tillid, så køberen stoler på dig, der skal levere den forventede vare.
Du kan også vælge at fokusere på en enkelt USP, som kan være gratis fragt. Eller du kan sende et populært blogindlæg eller overraske modtageren med en gimmick til deres ordre. Vores erfaring er, at når noget er gratis, så vil modtageren gengælde din gavmildhed med tillid.
Mail #5
I femte mail skal du stadigvæk sikre dig, at du giver din modtager værdi – her skal du sætte dine produkter og/eller ydelser i scene. Hvor aggressiv du vil være i din tilgang, kommer helt an på dit brand, men du kan sagtens gøre det på en ikke-sælgende måde.
Fortæl og vis dine populære produkter. Brug eventuelt inspirerende videoer der viser, hvordan man kan bruge dine produkter. Hvis du eksempelvis sælger spiritus, så vis gerne en video af opskrifter til forskellige drinks med de spiritus, som du sælger.
Hvilke resultater kan du forvente?
Antallet af folk der forlader en fyldt varekurv er meget høj. En undersøgelse fra Baymard Institute viser, at godt 70% forlader en varekurv uden at gennemføre ordren. Dvs. for hver 100 potentielle kunder (varme leads), er der 70 af dem, der forlader din webshop uden at foretage et køb
Abandoned cart er en af de vigtigste automations du kan opsætte, og din return on investment er rigtig høj. Du skal ikke rigtig gøre noget, da automation gør arbejdet for dig.
45% af alle abandoned cart e-mails åbnes og en gennemsnitlige click-through rate lægger typisk på 21%. Konverteringsraten ligger på ca. 10%.
For hver 100 potentielle kunder du sender abandoned cart e-mails til, betyder det at: