Your cart

Your cart is empty

Add to cart – hvad er det, og hvorfor er det så vigtigt?

Der er mere liv i e-mail marketing, end du tror!

Hvorfor skal du arbejde med add to cart?

Har du nogensinde stødt på CTA-knappen add to cart (læg i kurv)?

 

Add to cart er en funktion på webshoppens produktside, hvor den besøgende får mulighed for at vælge varer, de er interesseret i, uden faktisk at gennemføre betalingen.

 

I modsætning til en købsknap eller køb nu-knap, så er add to cart knappen mindre aggressiv. Den besøgende får nemlig mulighed for at browse på produktsiderne og tilføje varer i deres indkøbskurv og først til sidst ved checkout fuldføre betalingen.

 

Selvom en ”add to cart”, ”køb nu” og ”bestil nu” CTA lyder som hinanden, så er der væsentlig forskel på dem. Ved add to cart føler den besøgende sig mindre presset til at købe, da CTA-knappen ikke er så salgsmindet og aggressiv.

 

Se det lidt som en ønskeliste, hvor den besøgende kan tilføje en masse varer og først til sidst tage den endelige beslutning. En add to cart funktion højner brugeroplevelsen og gør det nemmere for den besøgende at shoppe online, da vedkommende får mulighed for at vælge flere varer på én gang.

 

Fordele ved add to cart funktionen er at:

det øger salget på webshoppen

kunden handler ud fra deres instinktive købsadfærd

det reducerer bounce rate og antallet af efterladte kurve

løsningen nemt kan integreres med et Marketing Automation system, så du kan arbejde med re-marketing. Hvis den besøgende bliver forstyrret og forlader siden, kan du sende en e-mail med de produkter, som vedkommende har kigget på, så det bliver let at genoptage købsprocessen

det forbedrer dit websteds søgerangeringer

købsoplevelsen bliver bedre, da kunden ikke forlader produktsiden, hver gang de skal til at tilføje en ny vare i deres kurv

Hvad skal du have på plads inden?

Inden du kaster dig ud i et add to cart flow, skal du have installeret et script, der giver dig mulighed for at trigge en event/hændelse. Ordet ’hændelser’ (eller ’events’ på engelsk) anvendes i Marketing Automation som regel om personers interaktioner, som kan udløse e-mails og indtræden i flows.

 

Når du tager kontakt til den besøgende, baseret på en trigger hændelse, har du alt den information, du har brug for til at levere et skræddersyet tilbud, der både tids- og indholdsmæssigt er relevant for din kunde.

 

Ved at installere et script på din webshop har du mulighed for at fange brugeren, når de lægger varer i kurven (ATC). En add to cart hændelse sker, når den besøgende på din webshop tilføjer et produkt til kurven og afbryder processen før vedkommende når til checkout. Den information bliver så sendt direkte videre til dit Marketing Automation system.

 

Hvis dit CMS-system f.eks. er Shopify eller BigCommerce, og du bruger Klaviyo som dit Marketing Automation-system, kan du få et script af Klaviyo, som skal tilføjes i dit theme.liquid (Shopify) eller product.html (BigCommerce).

I en tid hvor fokus er på inbound marketing, er det vigtigt ikke at glemme outbound marketing. En kombination af både inbound og outboundskaber en stor effekt og synergi.

 

Outbound teknikker som e-mails og sms har fået et dårligt ry blandt nogle marketingsfolk, men hvorfor egentlig det? Det skyldes, at de bliver misbrugt til at masseudsende salgsbudskaber.

 

Hvis man derimod bruger outbound marketing personligt, relevant og rettidigt, så bliver det på dine modtagers præmisser og budskabet bliver derfor både effektivt og velkomment.

 

Selvom det lyder banalt, er det ikke desto mindre basalt, at du leverer relevant indhold som modtageren viser interesse for og ikke oversvømmer dem med den samme besked igen og igen.

 

E-mail marketing er stadigvæk et af de mest effektive og relevante markedsføringsværktøjer, som kan bruges i din content marketingstrategi.

En undersøgelse viser, at mere end 4%, der besøger en website fra en e-mail ender med at handle sammenlignet med 2,5 % af besøgende, der kommer fra søgemaskiner og 0,6% fra sociale medier.

 

Hubspot har fortaget en undersøgelse og finder frem til, at der bliver sendt 27% flere e-mails ud nu, end der gjorde før coronakrisen. Selvom antallet af nye teknologier eksploderer globalt, så vender marketingafdelingen altid tilbage til e-mail marketing. Og det er der en god grund til. E-mail er den kanal med højest ROI. For hver dollar der er brugt, tjener du 42 dollar.

 

Om det er B2B eller B2C, widgets, kaffe eller professionel service, du sælger og markedsfører, så er e-mail marketing et af dine vigtigste kanaler, når du skal konvertere dine leads til kunder. En undersøgelse fra McKinsey & Co. viser, at e-mail marketing er næsten 40 x mere effektivt til lead-generering end Facebook og Twitter tilsammen.

 

Her er 5 vigtige trends, som vi ser i e-mail marketing for 2022.

Sådan opsætter du det perfekte add to cart flow

Når du opsætter dine e-mails i et add to cart flow, skal du være klar og tydelig med dit budskab i dine mails og sørge for, at de kun har ét formål. Hvis du præsenterer den besøgende for flere muligheder, skal de også træffe flere valg.

 

Vi anbefaler derfor, at du holder dit budskab simpelt, så det eneste valg brugeren skal træffe, er at købe. Du skal helst undgå flere muligheder og CTA-knapper i samme mail; fx at købe “efterladte” varer og samtidig følge dig på SoMe kanaler eller vise hvilke produkter du har på udsalg. Keep it simple! Lad være med at spamme dem, vær klar i dit budskab og husk relevans!

 

I forhold til timing af dit add to mail-flow anbefaler vi, at du fanger den besøgende relativt hurtigt efter, at de har forladt din webshop med en fyldt kurv. Det kan fx være en time efter. Dagen efter kan du sende endnu en mail, der minder dem om deres besøg. Hvis der går for lang tid, inden dit flow starter, risikerer du, at den besøgende har købt sine varer et andet sted.

 

Når du begynder at forføre dine kunder med et add to cart flow, skal du tænke marketing funnel ind i din strategi. Hvorhenne i købsstadiet befinder den besøgende sig, når de lægger ting i kurven?

 

Det er enormt vigtigt at kigge på de forskellige faser og ”funnels”, så du målretter din indsats, materiale og budskaber baseret på, hvorhenne kunden befinder sig på deres rejse.

 

Den forenklede marketing funnel indeholder 3 lag, hvor målet er at få flest mulige leads ind øverst i tragten og konvertere flest mulige til at blive kunder nederst i tragten.

Top funnel – Awareness

Mid funnel – Overvejelse

Lower funnel – Køb/beslutning

Hos khaki oplever vi, at flere brands kommunikerer ens, når den besøgende enten har forladt en abandoned cart eller add to cart. Vi anbefaler, at kommunikationen ved disse to hændelser differentierer sig fra hinanden, da den besøgende er to forskellige steder i købsstadiet.


Ved add to cart befinder den besøgende sig typisk ved mid funnel stadiet i deres købsrejse, hvilket betyder, at vedkommende udforsker, men er i overvejelsesfasen. Her går du et lag dybere i købsrejsen, hvor du muligvis kan få den besøgende et skridt nærmere på at konvertere og købe.


Du kender det måske fra dig selv? Du har pludselig et behov for at eje noget, som du mangler, men du er ikke helt sikker på hvilket produkt, du skal vælge. Den besøgende lægger ting i kurven og forlader den igen og vil formentlig begynde at undersøge dit produkt – eller alternativer hos dine konkurrenter.


Hos khaki anbefaler vi, at du i dette step brander og positionerer dig med de USP’er, der adskiller jer fra jeres konkurrenter. Sørg for at du i din kommunikation holder fokus på at være inspirerende med indhold, der eksempelvis omhandler kundeanmeldelser og anbefalinger (social proof, ambassadører mv.). Målet er ikke at tvinge den besøgende ned i et salg, men at give dem de informationer og den sikkerhed, de har brug for, for at tage en beslutning om at købe produktet hos dig.
Omvendt ved abandoned cart befinder den besøgende sig nederst i marketing funnel og i en evalueringsfase, fordi brugeren når til checkout og klar til at betale. I denne fase handler det om at opmuntre og overbevise den besøgende om, at produktet eller ydelsen vil være det bedste valg.

 

Her anbefaler vi, at du kommunikerer med urgency og sikrer, at indholdet af e-mailen holdes simpelt med; korte produktbeskrivelser, the power og now, knaphed (begrænsede tilgængelighed af en vare) og/eller en gulerod der hjælper dine besøgende det sidste stykke vej. Der er intet galt ved at give en gulerod og få den besøgende til at konvertere fra en mail, men det er selvfølgelig også en balancegang. Det skal ikke overbruges, så du vænner dine kunder til kun at købe, hvis de får rabat.

1. Personalisering

Der kan være flere forskellige forretningsmål i marketingsafdelingen, når man arbejder med e-mail kampagner. Det kan være alt fra at skabe brand awareness til re-engagere kunderne. Et fælles mål er når alt kommer til alt, at e-mail kampagner skal drive indtægt og give overskud til virksomheden.

Og den bedste måde, at kunne nå dine KPI’er med e-mail kampagner i dag er at forstå dine kunders adfærd og arbejde med personalisering.

Ved hjælp af kunstig intelligens bruger vi alt den data, vi indsamler til at give kunden noget konkret. Noget, de faktisk kan bruge og mærker som værdifuldt for lige netop dem.

I takt med digitaliseringen og de mange ekstra kanaler, der er kommet til, så er antallet af touch points også steget markant og tæller et sted mellem 7-13 interaktioner. Både online og offline. Ifølge Cisco, så berører en kunde et brand hele 56 gange i vejen fra inspiration til endeligt køb.

Derfor vigtigt atfinde data punkter, der siger noget om, hvor kunden er her og nu og automatiseringsteknologi til at komme ud med de rigtige kreative og emotionelle budskaber – på det rigtige tidspunkt hvor det lige passer til den enkelte kunde.

Og med Marketing Automation foretager vi mikrosegmenter baseret på din subscribers adfærd, stadie i kunderejsen, location, tidligere køb, interesser m.m., så vi kan målrette flows og sende det rigtige indhold ud til den rigtige modtager på det helt rigtige tidspunkt.

2. Kombinerer både rene tekst e-mails og HTML-e-mails

Der kan være flere forskellige forretningsmål i marketingsafdelingen, når man arbejder med e-mail kampagner. Det kan være alt fra at skabe brand awareness til re-engagere kunderne. Et fælles mål er når alt kommer til alt, at e-mail kampagner skal drive indtægt og give overskud til virksomheden.

Og den bedste måde, at kunne nå dine KPI’er med e-mail kampagner i dag er at forstå dine kunders adfærd og arbejde med personalisering.

Ved hjælp af kunstig intelligens bruger vi alt den data, vi indsamler til at give kunden noget konkret. Noget, de faktisk kan bruge og mærker som værdifuldt for lige netop dem.

I takt med digitaliseringen og de mange ekstra kanaler, der er kommet til, så er antallet af touch points også steget markant og tæller et sted mellem 7-13 interaktioner. Både online og offline. Ifølge Cisco, så berører en kunde et brand hele 56 gange i vejen fra inspiration til endeligt køb.

Derfor vigtigt atfinde data punkter, der siger noget om, hvor kunden er her og nu og automatiseringsteknologi til at komme ud med de rigtige kreative og emotionelle budskaber – på det rigtige tidspunkt hvor det lige passer til den enkelte kunde.

Og med Marketing Automation foretager vi mikrosegmenter baseret på din subscribers adfærd, stadie i kunderejsen, location, tidligere køb, interesser m.m., så vi kan målrette flows og sende det rigtige indhold ud til den rigtige modtager på det helt rigtige tidspunkt.

Hvilke resultater kan du forvente?

Ender alle dine besøgende, der lægger varer i kurven på din webshop med at købe noget? Hvis ja, så er du enten virkelig dygtig eller meget heldig.

 

Antallet af add to cart på en webshop er individuelt men vores erfaring er, at ca. 70% af de besøgende i gennemsnit tilføjer varer til kurven uden at fuldføre købet. Flere studier peger på, at disse type mails kan have åbningsrater på op til 80%, og flere af de kunder vi har arbejdet med, har også vist konverteringsrater på over 5% med en add to cart mail.

 

Der kan være flere årsager til at folk lægger ting i kurven og forlader det – ikke desto mindre handler det om, at udnytte de mange muligheder, der er med en add to cart kurv-automation.

 

Vi håber, at ovenstående har givet dig inspiration til dit eget add to cart setup. Et add to cart automation er nemt at opsætte, og det er en af de typer e-mail, der øger sandsynligheden for, at kunden foretager købet alligevel.

God fornøjelse med det og tak fordi du læste med.

3. Benyt dig af interaktiv content

Interaktive e-mails har vist sig at være en effektiv måde at tiltrække opmærksomhed og engagere brugeren med indholdet i e-mailen.

 

Ifølge Martech Advisor så øges click-to-open raten med 73 % ved brug af interaktive e-mails, og tilføjer du videoer i e-mailen, så booster du klikraten med op til 300 procent.

 

En anden undersøgelse fra Content Marketing Institute viser, at 81% af de adspurgte brands mener, at interaktiv content er mere effektivt for dem end statisk indhold. 66% bekræfter, at deres kunders engagement med virksomheden er øget ved interaktive e-mails.

Men hvad går interaktiv e-mails egentlig ud på?

 

Et traditionelt e-maildesign er statisk og dermed ikke interessant for brugeren, som ønsker at interagere med den. Interaktive e-mails giver derimod brugerne mulighed for at interagere direkte med indholdet i e-mailen i form af en weblignende funktionalitet, som man normalt kun ser på hjemmesider.

 

Eksempler på interaktivt e-mail content

e-mailformular direkte i e-mailen

karrusel visning af produkter

animerede knapper

spil og quizzer

Et perfekt eksempel på interaktive e-mails kan være en shopping virksomhed, der giver kunden mulighed for at tilføje varen direkte i indkøbskurven og afslutte deres handling i selve e-mailen. Fordelen her er, at man skærer en masse trin fra i købsrejsen såsom: landingside, kigge på produktet for dernæst at tilføje det i indkøbskurven osv. De færre led i handlen gør det hele nemmere for brugeren, der får en mere gennemført oplevelse. Og som i sidste resultere i flere konverteringer.

 

Accelerated Mobile Pages understøtter interaktive e-mails og hjælper dig med brugervenlighed og hastighed, så det hele kører gnidningsfrit.

Husk på, at modtageren i dag får en masse nyhedsbreve ind i indbakken. E-mail hvor størstedelen med sikkerhed benytter det traditionelle design – benytter du dig af interaktive e-mails, skiller du dig ud fra mængden.

 

En e-mail skal være levende for at leve op til kunden forventninger – andet kan man næsten ikke være bekendt, nu hvor de bruger af deres dyrebare opmærksomhed

4. Sørg for mobilvenlighed

Mobil e-mail marketing er blevet en afgørende del af onlinetilstedeværelsen i dag. Teknologien er blevet mere avanceret, og vi bevæger os længere væk fra stationære computere og over til bærbare enheder og teknologier.

 

I dag viser rapporter, at e-mails åbnes mere på mobilen end computeren. Ifølge Martech Advisor så åbnes hele 61% af e-mails på en smartphone. Antallet af e-mails, der åbnes på mobilen afhænger af faktorer som alder på modtageren, hvilke type e-mails (direkte salg, nyhedsbrev etc.), produkttype samt industri.

 

Brugere, der fuldførte deres køb via en desktop, kan nu udføre dem mens de er på farten. En undersøgelse fra Deloitte viser, at 38 % blev påvirket til at købe et produkt fra en e-mail, som de så på deres mobil.

 

For at skabe den bedste brugeroplevelse, så er det vigtigt, at du dobbelttjekker dit indhold på en mobilskærm, da den er markant mindre end en dekstop. Den samme undersøgelse fra Martech Advisor viser, at hele 43% vil slette e-mailen, hvis den ikke er mobilvenlig.

Ja, du læste rigtigt.

 

Og mobilvenlige tendenser man bør hold øje med, er interaktivt indhold, minimalistisk og responsivt design og generelt indhold, der lige er til at copy/paste.

 

Husk, at din målgruppe bruger mobilen mere og mere, så de forventer, at du gør det samme.

 

Derfor er det vigtigt, at du imødekommer din målgruppes mobilkrav og forventninger: giv modtageren den bedste oplevelse.

5. E-mail Marketing Automation

I takt med, at der kommer flere og flere aktører, så bliver det sværere og sværere at kunne komme til fadet. Flere e-mails bliver sendt ud og generelt set, er der mange flere brands, der annoncerer digitalt. Det indhold, du serverer til modtageren skal derfor være relevant.

 

Og relevans, er noget Marketing Automation kan hjælpe dig med: hvis man har en e-mail liste, hvor der kommunikeres det samme budskab ud til alle, har man unægtelig en lavere åbningsrate. Relevans skabes ikke ved at sende så meget ud som muligt, men derimod ved at segmentere og sender ud, når folk rent faktisk er interesseret i det på det rette tidspunkt.

 

Når modtageren specifikt handler på websitet, bliver der derefter sendt en personaliseret e-mail ud – også kaldetdirect mail. Modtageren bliver mere lydhør overfor dit budskab og anser kommunikationen som nærværende, venlig og behjælpelig – ikke anmassende eller påtrængende. Og dette vil alt andet lige mindske frameldingsprocenten.

 

Ifølge Epsilon så har automatiseret e-mails en 119 % højere klikrate end almindelige e-mail kampagner.

 

Der er flere marketingfolk, der er bekymret for om man sender for mange e-mails ud. På den ene side kender vi til en overfyldt indbakke med irrelevante e-mails, som vi er trætte af at flytte over i papirkurven. På den anden side viser tal, at brands, som sender en række e-mails ud i velkomstserien oplever 13% mere vækst end dem, der stopper efter kun at have sendt én.

 

Det eneste der virker her, er at sende e-mails ud til modtageren, når du ved, at de er interesseret i dem. Nøglen til det er at arbejde med adfærdsbaseret e-mail automatisering, som hjælper dig med at arbejde ud fra kundens situation, behov og købevillighed..

Book en gratis sparring med Victa

Hos khaki specialiserer vi os i e-mail marketing. Vi står klar til at hjælpe dig og virksomheden med at lave nyhedsbreve og kampagner baseret på data. Helt fra produktion af visuelt spændende indhold – og til et brugbart, relevant og engagerende indhold, der sætter krogen i dit lead.