Your cart

Your cart is empty

5 Black Friday e-mail kampagner til din webshop

Black Friday er uden tvivl den største handelsdag i løbet af året. En undersøgelse viser, at Black Friday genererede 3,6 gange så mange online køb sammenlignet den gennemsnitlige dag – og Cyber Monday genererede 3,1 gange så meget.

Dermed er BFCM også højsæson for e-mail marketing med en stigning på mere end 50 procent i e-mail-volumen på og omkring BFCM. De områder hvor din e-mail marketing kan skille sig ud er helt klart opsætning af automations- og personalisering.

I denne artikel dækker vi fem forskellige e-mail-kampagner, som vi anbefaler, at du får opsat inden BFCM, hvis du ønsker at maksimere dit salg og få kunderne tilbage i webshoppen igen.

1. Forladt kurv

Du har måske allerede opsat et forladt kurv flow, men vi anbefaler, at du tilpasser den til BLCM, så du kan få endnu mere ud af salget.

  • Timing. Dine abandoned cart e-mails skal triggers relativt hurtigt efter din besøgende har forladt deres indkøbskurv. Det er den største handelsdag, og der er kamp om både forbrugernes opmærksomhed og pengepung, så hvis der går for lang tid, risikerer du, at kunden har købt sine varer et andet sted.
  • Et ur, der tikker. Gør det tydeligt i dine e-mails, at dette er en tidsbegrænset rabat – faktisk så vil prisen vende tilbage til det normale meget snart. Skab en følelse af at denne deal haster og mind kunden om, hvor lang tid tilbuddet varer, og hvad prisen bliver efter BFCM. Til det kan du blandt andet bruge et nedtællingsur.
  • Brug scarcity. Scarcity (eller knaphed) handler om at gøre kunden opmærksom på, hvad de går glip af, end hvad de kan opnå. Gør kunden opmærksom på, at der ikke er mange varer på lager. Det kan f.eks. være noget a la: Du er ikke den eneste, der er interesseret. 100 andre kigger på samme produkt lige nu.

2. Velkomstserie

Der vil være en masse nye kunder, der vil købe hos dig i løbet af BFCM. Et velkomstflow er en fantastisk måde at starte en dialog med modtagerne og forvandle dem fra engangskunder til gentagne kunder.

  • Introducér din virksomhed. Forbrugere i dag, især millennials går op i, hvem de køber fra. En undersøgelse viser, at 7 ud af 10 millennials og 52% af alle voksne overvejer virksomhedens værdier, inden de foretager et køb. Brug muligheden for at introducere din virksomhed og dens værdier – og sætte et menneskeligt ansigt på.
  • Gentag hvad kunden får ved at tilmelde sig. Dette er begyndelsen på kunderejsen for modtageren og dit brand. Ræk ud til kunden og fortæl dem, hvad de kan forvente at modtage af nyheder og info fra jer – alt lige fra brugbart indhold til fremtidige rabatter, goder mv.
  • Få kunden til at vende tilbage. Skræddersy dine e-mails til kunden og giv dem gaveideer fra din webshop, foreslå produkter, der passer til det, de allerede har købt og info om andre løbende rabatter. Fortæl kunden at I sætter stor pris på jeres loyale kunder og beløn dem med VIP programmer.

3. Ordrebekræftelse – og leveringsbekræftelse

Din ordre- og leveringsbekræftelse skal selvfølgelig indeholde de nødvendige standard informationer, som kunden skal bruge i forbindelse med sit køb. Men i løbet af BFCM kan du gøre lidt ekstra ud af disse ved at tilbyde dem en fantastisk kundeservice og en perfekt kundeoplevelse – det kan hjælpe kunden med at få endnu mere ro i maven, når der er højsæson, travlt, forsinkelser mv.

  • Forsendelsesestimat. Kunderne vil selvfølgelig gerne vide, hvornår de kan forvente at modtage deres pakke. Gør gerne lidt ekstra ud af dette. Vær ikke bange for at sende flere e-mails: Din ordre er modtaget, din ordre er blevet behandlet, din ordre er blevet afsendt osv. Dine kunder vil med glæde modtage disse e-mails for at få ro i sindet.
  • Returpolitik. Noget der er særligt vigtig for kundeoplevelsen under BFCM, er dine kunders muligheder for retur – og i hvor lang tid det er muligt at returnere. Især fordi, at Black Friday ofte betegnes som startskuddet til julehandlen, og dine kunder derfor ønsker at have mulighed for at returnere deres gavekøb til efter jul. Et godt tip er derfor også at forlænge din returret til efter jul, så dine kunder føler sig trygge i at købe deres julegaver hos dig – og lige netop returprocessen vægter højt i den samlede kundeoplevelse.
  • Krydssalg i bekræftelsen. Har du fået permission af dine kunder, kan du med fordel overveje at inkludere andre relaterede tilbud i ordrebekræftelsen. Her kan du gøre opmærksom på, hvor hurtigt kunden kan forvente at modtage disse produkter, hvis de bestiller dem nu. Åbningsraten for transaktionelle e-mails er omkring 45% højere end ikke-transaktionelle e-mails.

4. VIP og loyalitet

En god måde at skille sig ud under BFCM er gennem målrettede e-mails til de bedste kunder.

  • Giv VIP adgang før alle andre. Under BFCM er de fleste forbrugere klar over, at de kan være i konkurrence med hinanden, og derfor skal handle ret hurtigt, da varen kun er tilgængelig i begrænset omfang. Derfor kan du få rigtig meget ud af at give folk en ekstra god grund til at skrive sig op – f.eks. at de kan komme på en VIP-liste, og dermed få først adgang til de gode tilbud. Det samme med dine nuværende subscribers og kunder – send e-mails ud til dem inden BFCM og giv dem adgang til tilbuddene inden alle andre, så de føler sig ekstra værdsat.
  • Giv et specielt tilbud. Skil dig ud for dine tilbagevendende kunder ved at give dem et særligt tilbud. Det behøves nødvendigvis ikke at være en større rabat (f.eks. 35 procent rabat i stedet for de 30 procent, du har tilbudt offentligheden). Det kan også være noget andet i form af en gratis gave ved køb for mindst 500 kr. Det vil få dine VIP-kunder til at føle sig specielle (opbygge yderligere loyalitet) og du øger sandsynligheden for, at de køber for mere.
  • Udnyt sidste øjebliks mulighederne. Et incitament som du kan tilbyde dine loyale kunder, er en ”sidste øjebliks” gratis ekspresforsendelse efter, at de har shoppet for et vis beløb. Det viser, at du er opmærksom på dem, der køber i sidste øjeblik, og det opfordrer dem også til at handle i din webshop fremfor en fysisk butik d. 21. december, når de sidste julegaver skal købes ind.

5. Segmenteret og personaliseret tilbud

Selvom dine BFCM e-mails omhandler generelle tilbud, du gerne vil sende ud til alle i din mailingliste, så kan du stadig arbejde med segmentering og personalisering.

  • Tilføj relateret add-ons. Du bør overveje at opsætte et automatisk e-mail flow, der trigger, når nogen køber et bestemt produkt. Efterfølgende modtager de så en e-mail, der foreslår andre produkter, der passer godt til deres nuværende køb. Eksempelvis, hvis du sælger printere og nogen køber en printer, så vil de modtage en e-mail med add-ons som reklameblæk, papir og USB-kabler.
  • Personaliserede tilbud. Selvom der helt sikkert er produkter, du gerne vil promovere for alle, bør du stadig inkludere personlige produktanbefalinger og tilbud i e-mails til forskellige kunder. Det er en god måde at skille sig ud i BFCM-e-mail-rushet – du tilbyder ikke bare et salg, du tilbyder et salg specifikt til dem.
  • Segmenter din liste. Når du sender BFCM e-mails ud til dine kunder, behøves det ikke at være efter one size fits all metoden. Du kan sagtens oprette forskellige versioner af e-mailen og sende den til forskellige segmenter på din liste. For eksempel, hvis du sælger herre- og dametøj, kan du segmentere din liste efter køn, så mændene modtager en version af e-mailen med produkter rettet mod dem og omvendt kvinderne.

Vi håber, at du har fået en masse inspiration til dine BFCM e-mails, og du er altid velkommen til at bruge denne her artikel som tjekliste.

God fornøjelse med den helt store handelsdag.