Marketing Automation på B2C er mere relevant end nogensinde

B2C marketing automation?

Marketing Automation er et fantastisk værktøj til at automatisere dine marketingaktiviteter, fastholde kunderne og lave mersalg.

Med Marketing Automation får din marketingafdeling frigivet en masse tid, da du automatiserer en del af dine marketing processer. Udover at spare tid, øger du også dit udbytte ved at levere relevante budskaber til modtageren, da Marketing Automation softwaren registrerer igennem data, hvilke personer der interesserer sig for hvad og hvornår.

Marketing Automation-systemet indsamler data om hver enkel person, som du har permission på. Det kan være stamdata fra andre systemer i din virksomhed (CRM, ERP mv.) og adfærdsdata, som kommer fra personernes interaktion med din website og e-mails.

Med Marketing Automation bliver det muligt at segmentere på baggrund af kombinationen mellem stamdata og adfærdsdata, så du får alt med omkring den enkelte person. På denne måde får du alle relevante oplysninger som sikrer, at du hæver niveauet og arbejder med personalisering i dens ultimative form.

Det er her, du hæver niveauet og kommer til at arbejde med rigtig personalisering.

Hvordan fungerer det i praksis?

Grundprincippet i Marketing Automation er enkelt. Marketingafdelingen opsætter en række automatiserede e-mail flows, der rammer modtageren med det rigtige indhold på det rigtige tidspunkt. Med data bliver det nemt at holde styr på sine kunder. Men også at vise dem, at I husker, anerkender, belønner og hjælper dem.

Der er et hav af e-mail flows, du som virksomhed kan opsætte. Marketing Automation kan bruges på mange forskellige stadier i kunderejsen og i din forretning. Lad os for lethedens skyld demonstrere et par forskellige scenarier med automatiserede flows inden for B2C.

Velkomstmail -førstehånds-indtrykket tæller

Velkomstmail khaki

Som det er alle andre steder, er førstehåndsindtrykket afgørende. Jeres velkomstmail skal derfor ikke kun vække interesse, den skal i lige så høj grad også være personliggjort invitation, hvor modtageren føler sig set, som dem de er. Det er ikke uden grund, at hele 8 ud af 10 kunder der tilmelder sig et nyhedsbrev med en forventning om en velkomstmail.

Grunden til, at velkomstmailen også skal være en invitation, er fordi nysgerrigheden rakte længere end det, der fandtes på hjemmesiden. Det er derfor vigtigt, at kunden føler sig inviteret ind i det nye univers af spændende inspirerende mails med storytelling, tips, nyheder mv.

Den vigtigste funktion ved dette flow er, at det kan opbygge tillid og ”modne” potentielle kunder. Det er her, du som virksomhed får mulighed for at vise din taknemmelighed for, at kunden har meldt sig ind i jeres klub. Det er her, du kan starte med at knytte et stærkt bånd mellem jer.

En ekstra gevinst med en velkomstserie er, at den kan skubbe modtageren hurtigere igennem salgstragten, så vedkommende går fra et kold lead til lunken.

Og det er vigtigt at huske på, at åbningsraten på velkomstmail lægger typisk et sted mellem 60-80% og click-through rate lægger på 27%. Førstehåndsindtrykket tæller – både for dig og dit lead

Browse Abandonment -vis kunden, at du ser dem

Browse Abandonment khaki

Browse abandonment er en serie af e-mail flows, der automatisk bliver triggered, når en besøgende kigger på et produkt, men ikke foretager sig yderligere og forlader websitet.

Hele 69% af besøgende på en website når aldrig at lægge produkter i kurven. Det svarer til, at 7 ud af 10 personer ikke fuldender deres transaktion. Og her skal være opmærksom på, at dette tal bliver højere, hvis den besøgende bruger sin mobil til at browse – så er der tale om hele 85%, der forlader sitet.

Browse abandonment er et af de flows, der generer mest omsætning. En gennemsnitlig åbningsrate ligger på 53% og clik-through rate ligger på 11%.

Nu tænker du sikkert: er det ikke for aggressivt at sende en browse abandonment e-mail ud? Nej – for det hele handler om din kommunikation til den besøgende. Samtalen med modtageren kan sagtens have dybde og inspirerende content, viden, tips, tricks og anbefalinger fra andre.

Abandoned Cart - få kunden tilbage til kurven

B2C Marketing Automation - automatisér dine marketingaktiviteter, fasthold kunderne og lav mersalg

Med abandoned cart opsætter du et flow, som bliver triggered, når en besøgende efterlader en fyldt kurv på webshoppen. I e-mailen viser du de varer, som den besøgende har efterladt med et link, der direkte fører brugeren over til check-out. Hvis brugeren ikke reagerer på din første e-mail, så kan du eventuelt sende en reminder ud et par dage efter og tilbyde fri fragt, en rabatkupon eller en hemmelig gave, hvis den besøgende afslutter sit køb.

Den dårlige nyhed er, at det er blevet registreret, at 3 ud af 4 besøgende forlader en webshop og deres indkøbskurv uden at foretage et køb. Den gode nyhed er, at du med Marketing Automation kan få nogle af brugerne tilbage for at afslutte deres køb.

Hele 45% af alle cart abandonment e-mails åbnes og en gennemsnitlige click-through rate lægger typisk på 21%. Konverteringsraten ligger på ca. 10%.

Post-purchase - hold samtalen kørende

Post purchase MA

Formålet med et post-purchase flow er at holde samtalen kørende. Dine kunder skal huske dig, så du skal bruge dette flow til at være top of mind.

Konceptet bag dette e-mailflow er at skabe den bedste kundeoplevelse og friste kunderne til at komme tilbage igen. Og det bruges også til at friste kunden til den næste handel. Lad os demonstrere det med et velkendt eksempel: En kunde har købt et par bukser i webshoppen. Og måske vil denne kunde vende tilbage igen. Men denne uvished om kundegrundlaget, er ingen godt tjent med. Hold derfor samtalen med kunden kørende ved måneden efter at sende en e-mail hvori man anbefaler fx en overdel, der netop matcher deres sidste køb.

Men man kan også holde samtalen kørende med kunden på anden vis – hos khaki kalder vi den oprigtige interesse i 3 led:

  1. Når kunden har modtaget varerne, er det en god idé at spørge til købsoplevelsen. På den måde viser du, at kundens købsoplevelse er vigtig for virksomheden; du udviser oprigtig interesse.
  2. Oprigtigheden består nemlig i, at du inviterer kunden til at vurdere købsoplevelsen på fx Trustpilot, Pricerunner, Facebook osv.; du viser derfor åbenhed for en kritisk og brugerbaseret anmeldelse.
  3. Men oprigtigheden består også i, at du faktisk går op i købstilfredsheden – faktisk så meget, at du også viser kunden, at du ønsker I anbefales venner / familiemedlemmer – noget kunden selvfølgelig får en form for belønning for.
 

I forhold til andre e-mailkampagner, så performer post-purchase flows ekstrem godt i disse tre led:

  1. Spørg til købsoplevelsen
  2. lad dem bedømme dig
  3. og forslog dig selv til kundens netværk med belønning. Kunden er jo i den grad varm – de har lige købt et produkt: De kan lide jer. Og det kan mærkes på åbningsraten, som på disse e-mails ligger på over 200%. Click-raten ligger over 500% … Ja, du læste rigtigt!
 

Automatisk opfølgning på salg: Og det bedste ved det hele er, at du med et post-purchase flow kan opsætte et flow, hvor du automatisk sender en besked ud til kunden, når det er tid til at genkøbe. Og når der kommer en nyere version af det produkt, som de købte.

Lad os forestille os, at du har en webshop, hvor du sælger produkter, som man har behov for at genkøbe igen efter et stykke tid. Det kan være hygiejneprodukter, vin, mad, kaffe/te, barbergrej mv. Her vil det være en rigtig god idé at opbygge et flow, som automatisk reminder kunden om, at det er tid til at fylde op. Med et enkelt tryk på et link, kan de genkøbe det, som de købte sidst leveret til samme sted.

Det kan ikke blive nemmere. 

Win-back

win back khaki

Et af de vigtigste e-mail flows, er et winback flow. Som begrebet ’Winback’ antyder handler det om at genvinde tabte kunder eller kunder, som ikke har købt hos jer i lang tid.

At jage efter nye kunder er en dyr fornøjelse. Faktisk er det 5 gange dyre at anskaffe sig en ny kunde, end det er at sælge til en allerede eksisterende kunde. Så det kan godt betale sig, at bruge tid på at fastholde de kunder, der allerede har udvist interesse og handlet hos jer før.

Hvert år er der næsten 1 ud af 4 nyhedsbrevslæsere, der beslutter sig for at afmelde sig. Det er selvfølgeligt rigtig ærgerligt – specielt når 40% af omsætningen kommer fra eksisterende kunder.

Der kan være mange grunde til, at kunden ikke vender tilbage. Måske var vedkommende ikke helt tilfreds med produktet, varerne var for dyre eller en hel tredje årsag. Uanset hvad, så er man naturligvis interesseret i at vide årsagen og prøve at vinde dem tilbage igen.

Opsæt et flow hvor du spørger, hvorfor kunden ikke er vendt tilbage, så du kan se om du kan nå at få dem tilbage i folden.45% af kunder, der modtager en winback e-mail vil fremadrettet åbne mails.

Kom godt i gang!

Hos khaki kan vi hjælpe jeres virksomhed med at automatisere jeres marketingsaktiviteter. Ved hjælp af marketingsautomatiserede taktikker, personalisering og segmentering kan vi skabe den bedste kundeoplevelse til hvert enkelt kunde og sikre, at det hele handler om dem.

Email markedsføring der skaber leads og omsætning